Inspiration

Vi på Rättighetsbyrån vill bidra med inspiration, kunskap och tips till dig som verkar i branschen, så att du kan hålla dig uppdaterad kring kommersiella frågor, oavsett om du arbetar med sponsring och företagssamarbeten eller publikutveckling och upplevelser.

Här finner du aktuella rapporter och studier som vi kontinuerligt arbetar fram, såsom exempelvis Right trends som genomförts nio gånger sedan år 2010. Du finner digitala inspelningar och webbinarium, samt innehåll från seminarium och konferenser som vi arrangerar. Här finns också Sponsringspodden att lyssna på.

Tillsammans ser vi till att utveckla branschen!

  • Rapporter

    Fördjupa dig i våra senaste rapporter och studier.

  • Digitalt

    Innehåll från webbinarium och digitala sändningar.

  • Seminarium

    Innehåll från seminarium och konferenser.

  • Podcast

    Podcast

    Sponsringspodden är vår podcast om sponsring.

Rapporter

Sponsoreffektguiden

Rättighetsbyrån har tillsammans med Upplevelseinstitutet tagit fram Sponsoreffektguiden. Detta är en guide riktad för såväl sponsorn som för rättighetsinnehavaren i syftet att ännu bättre följa upp och mäta effekterna av sponsring. Det är en steg-för-steg-guide som innehåller tio olika punkter att kunna checka av för att nå framgång i sitt utvärderingsarbete.

Ladda ner Sponsoreffektguiden

Styrelserapporten

Styrelserapporten ger en unik inblick i klubbarnas kommersiella status och inriktning och vilka frågor som kommer vara aktuella framöver. I studien som genomfördes under vintern 2022 har tolv elitklubbar i idrotterna fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy deltagit. Studien genomfördes genom djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa klubbar.

Ladda ner Styrelserapporten

Right Trends 2023

Under våren 2023 genomförde vi undersökningen Right Trends. Det är den tionde studien sedan den första som genomfördes 2010. Right Trends är en temperaturmätare på utvecklingen av rättigheters sponsorarbete. Bland respondenterna återfinns några av Sveriges mest etablerade rättighetsinnehavare inom idrott, kultur och sociala organisationer. Totalt deltog 82 respondenter i 2023 års undersökning som genomfördes via webbintervjuer.

Ladda ner Right Trends 2023

Sponsring 4.0

Under 2018 genomförde vi studien Sponsring 4.0. Det är en studie om företagens förändrade samhällsengagemang. Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor. Resultatet bygger på djupintervjuer med elva av landets största sponsorföretag.

Ladda ner Sponsring 4.0

Digitalt

Svenskt Publikforum

Svenskt Publikforum är ett kunskapsforum för upplevelsebranschen med fokus på publikfrågor. Det är ett initiativ som startades upp hösten 2020 av Rättighetsbyrån tillsammans med ProPublik Svenska AB. Vi anordnar webbinarium med olika teman och har som mål att inspirera och sprida kunskap till personer som arbetar med publikrelaterade frågor hos svenska evenemangsarrangörer.

Läs mer om Svenskt Publikforum

Trender och utblick

Vi på Rättighetsbyrån genomför webbinarium där vi riktar fokus på trender och framtidsspaning inom vår bransch. Här samlar vi olika webbinarium som riktar sig till att ännu bättre förstå vår omvärld. Det kan också vara specifika teman eller aktuella frågor som vi riktar strålkastarljuset på, där branschens olika aktörer bjuds in till samtal. Vi delar också med oss av insikter från internationella konferenser och möten som vi deltar vid.

Seminarium

Sponsoreffektdagen

Hösten 2022 och 2023 har Rättighetsbyrån tillsammans med Upplevelseinstitutet arrangerat konferensen Sponsoreffektdagen. Syftet med konferensen är att djupdyka i frågan om sponsoreffekter och diskutera och inspirera till utveckling. Ett stort antal gäster har funnits på plats vid båda tillfällena. Här återfinns rättighetsinnehavare, sponsorer, konsulter och branschföreträdare.

Podcast

Sponsringspodden

En podcast om sponsring där vi träffar människor som dagligen arbetar med samarbeten och människors passioner. Här kommer du att få träffa både rättighetsinnehavare och sponsorer som på olika sätt använder den fantastiska potential som finns i att kommunicera via människors största intressen. Podden drivs av Rättighetsbyrån och produceras av Storyplay. Sponsringspodden finns att lyssna på där poddar finns, bland annat på Spotify.