Right trends 2022 visar utvecklingen av svenska rättigheters sponsorarbete

Vi på Rättighetsbyrån har under mars och april månad genomfört undersökningen Right trends. Studien har genomförts nio gånger sedan 2010. Right trends är en temperaturmätare på utvecklingen av rättigheters sponsorarbete.

Bland respondenterna återfinns några av Sveriges mest etablerade rättighetsinnehavare inom idrott, kultur och idéburen sektor. Totalt deltog 75 respondenter från lika många rättigheter i årets undersökning och studien genomfördes via webbintervjuer.

I årets Right trends kan vi bland annat konstatera att möjligheten att visa upp sitt samhällsengagemang har seglat upp som det viktigaste säljargumentet, enligt våra deltagande svenska rättigheter. Att mäta sponsorernas effekter är även fortsättningsvis det mest centrala utvecklingsområdet, enligt rättigheterna som deltog i studien.

- Ett viktigt syfte med Right trends är att analysera vad som driver framgång för Sveriges rättighetsinnehavare. Vi kan exempelvis se att de mest framgångsrika rättigheterna får bra med hjälp från sin styrelse/ledning vad gäller att få kontakter till nya partners. De jobbar också bra med sin kommunikation, exempelvis via LinkedIn, och är mer aktiva när det kommer till analyser och insikter i sitt säljarbete, säger Björn Stenvad, vd och grundare på Rättighetsbyrån.

Om du vill ta del av rapporten i sin helhet så går det utmärkt att ladda ner här.

Trevlig läsning önskar vännerna på Rättighetsbyrån.


För frågor om Right trends, vänligen kontakta:

Björn Stenvad - vd och grundare
bjorn@rattighetsbyran.se eller 073-938 51 81

Föregående
Föregående

Ny studie ger unik inblick i elitklubbars styrelsearbete kring kommersiella frågor

Nästa
Nästa

Årets lokala rättighet - JAG2030