Insikter från EffDay om marknadsföringens effekter

Den 2 september genomfördes EFFDay där marknadsföringens effekter stod i centrum under en heldag. EFFDay samlar branschen för att diskutera hur man får allra bäst effekt på sina marknadsinvesteringar. Här kommer nu åtta take aways, där vi på Rättighetsbyrån delar med oss av våra insikter från denna dag.

1. Nina Åkestam Wikner, från NORD DDB lyfte vikten av att titta på vilken roll som ditt varumärke spelar för dina kunder. Nina lyfte också betydelsen av att se möjligheterna i de stora kulturella förändringarna som sker i samhället och inte fastna i exempelvis data om demografi.

2. Cecilia Perlind, från KANTAR Sifo presenterade viktiga insikter kring att starka varumärken driver finansiell styrka och en högre aktiekurs. Starka varumärken klarar också kriser bättre. För att bygga starka varumärken behöver vi bygga positiva minneskedjor, enligt Cecilia. Ett sätt kan vara att skapa flera starka komponenter som bygger associationer. Ett bra exempel som lyftes är varumärket James Bond. Vi kan exempelvis direkt associera en Dry Martini eller en Aston Martin till James Bond.

3. Erik Modig, från Handelshögskolan i Stockholm belyste vikten av ett starkt varumärke om vi har ambitionen att vilja sälja mera. Varumärket är medlet, inte målet. Vi lägger ofta in för mycket information i vår marknadsföring. En reklamexponering är endast 1,5 sekund. Det är viktigt att komma ihåg att vi inte kommer ihåg fakta, vi behöver istället satsa på starka berättelser.

4. Precis som reklamgurun Les Binet tidigare har lyft, menar Kaj Johansson och Peter LundbergKapero att ett starkt varumärke är viktigare i den digitala världen än i den gamla ekonomin. Kapero har analyserat sökningar på Google där man tydligt kan se att man får mer konverteringar om sökningarna innehållet företagets varumärke.

5. Johan Bryngelson, som är marknadschef på Swedbank lyfte vikten av att bråka med konsumentens hjärnor för att skapa minnesbilder. Swedbank har styrt om sina marknadsinvesteringar och lägger idag 80 procent av sin budget på mer långsiktigt varumärkesbyggande, vilket också har givit stark kortsiktig effekt.

6. Niklas Bondesson, NoA Consulting och Stockholm Universitet, presenterade en analys av 200 bidrag som tävlat i 100-wattaren mellan år 2020-2021. Analysen visar att kreativitet driver försäljning. Man når och berör fler om man lyckas skapa kreativ marknadsföring. Frågan är då varför kreativ reklam fungerar, och svaret som Niklas ger bygger kring tre centrala faktorer: Uppmärksamhet, Ökat gillande och Signalering (vi som mottagare tolkar det som att företaget har ansträngt sig lite mera). Vad är då kreativ reklam? Viktiga kännetecken är att den är ORIGINELL (unik) och RELEVANT.

7. Simon Bäckelin, från Åkestam Holst, menade att det värsta är om ingen bryr sig om reklamen. Effekten urholkas om man säger för många grejer. Därför är det viktigt att man inte lyssnar på alla på företaget i syfte att nå samsyn när man ska skapa vass kommunikation. Ett annat tips som Simon lyfte var att inte stanna vid det tråkiga i personers liv – alla kan exempelvis gilla Rambo! Se till att skapa drama!

8. Carl Wåreus, från Google lyfte kraften i att ge användaren kontrollen. Ett exempel på detta är ”Skip Ads”-funktionen (som exempelvis finns på Youtube), som enligt Carl ger klart mer effekt för annonsören än när man tvingar användaren att titta på hela reklamen.

Slutligen vill vi rikta ett stort tack till arrangörerna av EFFDay, vilka var Sveriges Annonsörer, Swedma, Sveriges Mediebyråer och KOMM, för många viktiga insikter!

Sammanfattat av Björn Stenvad, vd och grundare Rättighetsbyrån.

Föregående
Föregående

Sponsoreffektdagen 2022

Nästa
Nästa

Ny studie ger unik inblick i elitklubbars styrelsearbete kring kommersiella frågor