Studien sponsring 4.0

Studien sponsring 4.0

– en studie om företagens förändrade samhällsengagemang

Vi på Rättighetsbyrån är övertygade om att ökad förståelse är nyckeln till framgång. Med de utmaningar som finns i samhället idag är det mer än intressant än någonsin att förstå företagens samhällsengagemang. Det är ett område som vi vill fördjupa oss i.

Rättighetsbyrån har med detta som bakgrund genomfört en studie kring företagens roll i samhället. Studien syftar till att förstå varför och på vilka sätt ett företag engagerar sig i olika samhällsfrågor. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi valt ut elva företag som vi har djupintervjuat. Varje intervju har genomförts under45-50 min.

Företagen som är utvalda är bolag med stort fokus på den svenska marknaden och som valt att aktivt engagera sig i olika samhällsfrågor.I rapporten lyfts bland annat följande frågor:

❑ Hållbarhet blir en affärsstrategisk fråga – hur påverkar det sponsringsbranschen?

❑ Vad är företagens motiv till att ta ett aktivt samhällsengagemang?

❑ Rättigheternas roll förändras – vad måste man göra som rättighet för att vara attraktiv på framtidens sponsringsmarknad?

❑ Vad är framgångsfaktorer för ett företags samhällsengagemang?

Trevlig läsning!

Föregående
Föregående

Almedalen 2019 – guldgruva för ökade sponsorintäkter