Almedalen 2019 – guldgruva för ökade sponsorintäkter

Almedalen är inget perfekt evenemang med höga boendepriser, stora klimatpåverkan genom alla resor och dess elitistiska framtoning. Som mötesplats är det dock en svårslagen arena med nästan 4000 kostnadsfria programpunkter där näringsliv, civilsamhälle, akademin och politiken samlas. Det gör Almedalen till en fantastisk möjlighet för framsynta rättighetsinnehavare.

De flesta av Sveriges största företag är på plats i olika paneldebatter, presentationer och mingel och berättar om deras syn på och arbete med frågor som rör jämställdhet, miljö, medarbetarengagemang, digital marknadsföring, ny teknik etc. För er som rättighet blir detta en guldgruva. Det ger er nämligen möjligheten att efter Almedalen agera proaktivt och nå ut till företagen för att presentera konkreta samarbetsförslag i de frågor som står högst upp på deras agenda.

Under mina dagar i Visby slog det mig att diskussionen nu handlar mer och mer om hur företagen arbetar med specifika frågor (ex. jämställdhet, klimat) och inte varför vi måste göra något.Detta gör att ni som en modern rättighetsinnehavare –genom att vara en del av lösningen –verkligen kan fylla en funktion.

Så, vad bör en rättighet göra för att öka sitt kommersiella värde? Här kommer min topp 5-lista från Almedalen 2019:

1. Tänk som en publicist

Accenture arrangerade ett seminarium om framtidens marknadsföring där de presenterade sina insikter om vad som driver framgångsrik marknadsföring:

  • Tystnaden är guld – i det enorma kommunikationsbrus som idag finns är det viktigare än någonsin att våga välja rätt stunder att kommunicera sitt budskap.

  • Använd starka personligheter – att låta starka profiler (som når igenom bruset) föra fram dina budskap blir bara viktigare och viktigare.

  • Hyperpersonlig innehåll – våga anpassa budskapet och interagera med målgruppen (ex. Netflix släpper serier där tittarna väljer hur deras version ska sluta).

  • Kraften i en grupp – skapa påverkan genom att en grupp av personer för din talan (ex. #metoo).

  • Stå upp för en fråga – samhällsdriven marknadsföring berör människor och ger ofta de effekter som önskas.

Alla dessa framgångsfaktorer är enligt mig komponenter i bra sponsring. Inte minst att tillsammans med företagen stå upp för en fråga. Ett exempel som lyftes är Nike som stod upp för NFL-spelaren Colin Kaepernick som 2016 gick ner på knä under den amerikanska nationalsången i protest mot polisvåld och ojämlikheter mellan svarta och vita. Nikes kampanj med Kaepernick har väckt stora protester och människor har eldat upp sinaNike-skor och spridit detta i sociala medier. Trots detta –eller tack vare –gick online-försäljningen enligt bolaget upp med 31 procent direkt efter kampanjen. Nikes kampanj är en av de mest intressanta marknadsföringskampanjerna i modern tid som verkligen stärker argumenten kring att bra sponsring handlar om att våga stå upp för de värderingar som man tror på och att våga välja målgrupp och inte minst välja bort målgrupper.

Henric Smolak, från mediateknikbolaget Strossle, belyste vikten av paketering. Henrik driver podden Under 15 tillsammans med Dagens Media. Podden förpackar kunskap med hjälp av en expert i en viss fråga. Avsnitten släpps en gång per vecka och är 15 minuter långa. Ett format som nått stor framgång. Både på grund av just formatet – tydligt med under 15 minuter – och distributionen som då skett via Dagens Media.

Henrik lyfte fram att alla framgångsrika marknadsförare idag bör tänka som publicister – fokusera på att berätta en bra story och inte var loggan ska synas. Värdefulla insikter för er som rättighet och era partners.

2. Visionen är allt

Alpina VM i Åre 2019 gick ut med visionen om ett fossilfritt evenemang. Den vågade visionen uppnåddes till 70 procent vilket var en stor succé i jämförelse med tidigare mästerskap. Samtidigt blev organisationen dömd för vilseledande marknadsföring (eftersom man inte uppnådde visionen till fullo), men syftet var ändå uppfyllt. Miljöfrågan fick stort fokus och resultatet blev mycket starkt och evenemanget ses nu som ett föredöme inför kommande mästerskap.

Evenemanget upplevde också att denna modiga vision attraherade företag och intresse från allmänheten. PR-mässigt så var det just denna fråga kring hållbarhet som skapade störst uppmärksamhet inför evenemanget. Slutsatsen är tydlig: ett hållbarhetsarbete i framkantdriver PR och nya samarbeten.

3. Mjuka värden är dött – länge leve passionen!

Bara för att någonting betecknas som ”mjuka värden” behöver det inte betyda att det inte är viktigt. Tvärtom. Vi vet att vi människor inte tar rationella beslut. Vi styr våra beslut och vårt handlande utifrån känslor och ”mjuka värden”–som ofta sponsringen landar inom (effekter på attityder eller människors åsikter).

Som professor Anna Sarkadi vid Uppsala Universitet, som genomför beräkningar av social hållbarhet, uttryckte det: ”Vi måste komma ifrån begreppet ”mjuka värden”. Vi skapar genom social hållbarhet samhällsnytta som nu också går att räkna på. Alla som skapar positiva samhällseffekter kan inte bygga vägar och rondeller”.

Helene Brinkenfeldt på UNICEF Sverige pratade i Veckans Affärers heta stolen om möjligheter för företagen att driva affärsnytta genom att se barnperspektivet i sin verksamhet. Viktig retorik från en av Sveriges största rättighetsinnehavare.

Jämställdhetsfrågan är en av de viktigaste ”mjuka frågorna” som vi nu kan räkna på. Nordea släppte under Almedalen en studie som visar att bolagsstyrelser med större diversifiering, sett till kön och ålder, får en bättre kursutveckling.

”Att ha mångfald är inte bara det rätta att göra, det är också det smarta att göra. Sedan vill jag utvidga frågan till att innefatta ursprung och funktionsvariationer. Klarar vi inte att ha jämställdhet och mångfald i organisationen då kommer vi inte lyfta som bank i det långa loppet”, säger Casper von Koskull, vd och koncernchef på Nordea.

Azita Shariati, vd för Sodexo, lyfte också vikten av att arbeta med jämställdhet:
– Detta är en affärskritisk fråga som bör ägas av ledningen. Det är tydligt – vi får de bästa kunderna om vi har de bästa medarbetarna.

Det vi behöver i rättighetsbranschen är mer siffror på de värden vi skapar tillsammans med företagen. Om ni idag inte har uppgifter på vilka effekter era ”mjuka värden” skapar – ta det som en prioritering under hösten. Om vi inte lyckas sätta siffror på våra effekter i branschen kommer vi aldrig lyfta sponsringen till den nivå som den förtjänar.

4. Tänk utanför er arena

Det är viktigt att tänka utanför sin ”arena” – både mentala, fysiska och tidsmässiga avgränsningar. Det finns många exempel på framgångsrika rättigheter som gör detta fullt ut. I Almedalen lyftes bland annat Tennisförbundets satsning på Tennis På Gatan som drivs med stöd av Framåtfonden som är Svenska Spels stora satsning på att tillsammans med RF få människor i rörelse. Idag sker aktiviteten på 13 orter. Efter fem deltagartillfällen får ungdomarna en t-shirt. Efter tio tillfällen får deltagarna ett tennisracket. Flera tusen barn aktiveras i denna satsning. När projektet hade nått 3 orter (idag alltså 13) hade 500 barn deltagit. Projektet har utformats av ungdomarna själva. 2 killar från Kungliga Tennishallen i Stockholm och 2 tjejer från socialt utsatta områden utanförGöteborg fördes samman och fick tillsammans utforma konceptet vilket blev en succé. Projektet har idag lika många aktiva tjejer som killar, både vad gäller deltagare och ledare.

En annan spännande satsning som lyftes var Parasportförbundet och arrangemanget Special Olympics World Winter Games som 2021 arrangeras i Åre Östersund. Spelen riktar sig till personer med intellektuellt funktionshinder och förväntas ta emot tusentals aktiva från 105 länder som tävlar i åtta olika idrotter. Special Olympics World Winter Games är ett av världens största idrottsevenemang.

Personer med intellektuellt funktionshinder är den grupp i samhället som har sämst hälsa varför Parasportförbundet kommer att nyttja kraften i evenemanget och driva en stor folkhälsosatsning inför spelen, vilket kommer bli en naturlig del av evenemangets plattform för samarbeten med näringslivet. Gerda Nilsson Tjernström, tidigare verksamhetschef för Generation Pep kommer att leda satsningen.

5. Våga prata ungdomarnas språk innan det är försent

Ungdomsbarometern tillsammans med PR-byrånJung presenterade en ny studie om unga människors attityder. 2500 intervjuer har genomförts med unga personer i åldern 18-35 år.

Slutsatserna visar att de är värderingsdrivna konsumenter som anser att företag har ett ansvar att skapa ett mer hållbart samhälle (84%).1 av 2 väljer också aktivt bort företag som de anser inte agerar hållbart. Viktigt argument för er som paketerar samhällsengagemang som en del av företagets hållbarhetsarbete.

31% av tjejerna har flygskam. 19% av killarna. 53% av tjejerna har klimatångest. 36% av killarna. Tjejerna identifierar sig som djurälskare (50%), feminister (43%) och antirasister (36%). Killarna identifierar sig som gamers (40%), djurälskare (29%) och prylnördar (26%). Vi får tillsammans se till att framtiden formas av kvinnorna och deras värderingar.

Vidare anser den unga generationen att kunskap är coolt, de festar mindre än äldre generationer och de har generellt ett stort samhällsengagemang. Det finns hopp.

Önskar er en härlig sommar!

Björn Stenvad
bjorn@rattighetsbyran.se
Vd och grundare, Rättighetsbyrån

Föregående
Föregående

10 tips för framgångsrik försäljning

Nästa
Nästa

Studien sponsring 4.0